roteer uw scherm

De Koninklijke Zangvereeniging Nijmeegs Mannenkoor is opgericht in 1859 en is daarmee een van de oudste koren van Nederland. Ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan ontving de vereniging in 1909 met trots het predicaat Koninklijk. Van 1949 tot haar overlijden in 2004 was Hare Majesteit Koningin Juliana beschermvrouw van het koor.

Al direct na de oprichting nam het koor in het culturele leven van de stad Nijmegen een belangrijke plaats in. De rijke historie en de daarbij behorende tradities vormen een stevig fundament onder het hedendaags Nijmeegs Mannenkoor. Het koor verzorgt concerten in binnen- en buitenland. In Europa trad het koor onder meer op in Grimsby, York, Wenen, Regensburg, Parijs (Notre Dame), Straubing, Münster, Bremen, Antwerpen, Gent, Val Dieu, Xanten, Lauffen am Neckar en Worms, St. Omer en Dunkerque..

Koorgeschiedenis verpakt in e-book De eerste 125 jaar van het Nijmeegs Mannenkoor zijn in 1984 fraai te boek gesteld door (sindsdien erelid) Maarten Jan Dongelmans. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum verscheen toen het boek "De muze tot geleide, de geschiedenis van de Koninklijke Zangvereniging Nijmeegs Mannenkoor 1859-1984".
We zijn reeds lang door de gedrukte voorraad heen, maar dankzij noest scannen door Tom van Deelen is er nu via EPUB een electronische editie beschikbaar.